Frågor & Svar

1. Måste jag ha norsk auktorisation?

För att kunna jobba inom vården i Norge som sjuksköterska, undersköterska eller specialistsjuksköterska måste man ha norsk auktorisation.

Hur du går tillväga för att söka auktorisation hittar du här: https://helsedirektoratet.no

Det tar ca 1 månad att få auktorisation och ärendet hos helsedirektoratet behandlas inte innan avgiften till din ansökan är betald.

2. Måste jag ha norskt skattekort?

Som förstagångsarbetare i Norge måste du uppsöka skattekontor på plats i Norge med kopia på pass, arbetsavtalet och din orderbekräftelse för aktuellt uppdrag för att söka ett d-nummer (personnummer för utlandsarbetare) och skattekort.

Man måste boka tid i förväg för att söka d-nummer och skattekort. Det gör du här.

Behandlingstiden är på ca 1-2 veckor.

Återvändande vikarier behöver endast sända in en ansökan på papper.

Skattesatsen beror på hur mycket du får i lön. Du kan räkna på din skatt här: skatteberäkning

3. Behöver jag ett A1 blankett?

Du bör innan du påtar dig uppdrag i Norge kontakta försäkringskassan kring införskaffande av en A1 blankett.

Du hittar mer information här på Försäkringskassans hemsida.

4. Måste jag ha en polisattest för att jobba i Norge?

Från 1. januar 2017 behöver man vid avdelningens begäran ha utdrag från belastningsregistret för att jobba inom vårdsektorn i Norge.

Utdrag från belastningsregistret söker du här.

Bosatta i Norge kan söka politiattest med en blankett.

Om du har norsk bank ID så kan du också söka den elektronisk. 

5. Är alla som jobbar via Nordisk Vårdinsats försäkrade?

Vårdinsats täcker yrkesskadeförsäkring för våra anställda genom KLP.

Viktigt att du ser till att ha en giltig reseförsäkring innan du reser på uppdrag. Resor täcks ofta genom din hemförsäkring. Kontrollera gärna det innan du åker på uppdrag.

6. Vilken pensjonsordning har Nordisk Vårdinsats?

Vårdinsats har obligatorisk tjenestepensjon gjennom KLP.

7. Vad med boende och resa?

Nordisk Vårdinsats täcker fullt möblerat boende med Wi-Fi och resa för alla sina anställda när de åker på uppdrag för oss.

8. Får jag semesterpengar?

Ja. Semesterpengar 12 % (14,3 % för alla över 60 år) betalas ut alltid året efter utfört uppdrag.

9. Vem är min arbetsgivare på plats?

Nordisk Vårdinsats är din arbetsgivare. Alla frågor kring arbetet riktar du till din personalmäklare.

10. Vad med inskolning?

Det avtalas med din personalmäklare på Vårdinsats och avdelingsledare på plats vid varje enskilt tillfälle. Du kan alltid vara säker på att du får den inskolning som är nödvändig för att utföra ett gott arbete på plats.

11. Får jag arbetskläder på plats?

På de flesta uppdrag tillhandahålls arbetskläder av kunden på plats. I de fall där så inte sker så får du som anställd reda på det i förväg.

Kom gärna ihåg att all form av smycken, såsom handledsklockor och vigselring ska tas av när man arbetar.

12. Hur registrerar jag mina arbetade timmar?

Du för in dina arbetade timmar på din tidrapport på din profil hos Nordisk Vårdinsats.

Där har du alltid fullständig översikt över arbetade timmar, OB och eventuell övertid.

13. Kan jag ta extra pass?

Möjligheten finns alltid men du måste alltid avtala alla extra pass med sin personalmäklare på Vårdinsats.

Har du frågor eller funderingar, kontakta oss på info@vardinsats.se eller ring +46 40 651 32 01 för att få prata med en personalmäklare hos oss.