Jobb i Norge

Jobba i Norge med Nordisk Vårdinsats
Många inom vårdsektorn från Norden, Baltikum och andra delar av Europa väljer att arbeta i Norge, både hel- och deltid. Skälen är flera: äventyret, attraktiva lönevillkor, ofta lugnare arbetstempo och landets vackra natur.
Nordisk Vårdinsats har ramavtal med flera norska kommuner och sjukhus, där vi erbjuder vårdpersonal av hög kvalitet. Med lång erfarenhet av vårdbemanning i Norge förmedlar vi resurser för alla typer av uppdrag inom vårdsektorn.
Hos oss får du från start en personlig konsulent som hjälper dig med alla delar av ditt uppdrag.
Här är viktig information för dig som funderar på att jobba i Norge som vårdpersonal:
Auktorisation.
För att arbeta som sjuksköterska, undersköterska eller specialistsjuksköterska i Norge krävs norsk auktorisation.
- Du ansöker om auktorisation hos Helsedirektoratet.
- Behandlingstiden är cirka en månad och påbörjas först efter att ansökningsavgiften är betald.
- Vi erbjuder en praktisk handbok för att underlätta din ansökan – kontakta oss för att få den.
Arbetsgivare.
Nordisk Vårdinsats AS är din arbetsgivare på plats. Alla frågor kring arbetet som inte berör avdelningen på plats kan du ta med din personalkonsulent hos oss.
Kom ihåg att du som vikarie är där för att underlätta för verksamheten. Ta gärna eventuella synpunkter på verksamheten som du har först med din personalkonsulent på Vårdinsats.
Du har ett bindande kontrakt med Vårdinsats när du har fått ett arbetsavtal och en orderbekräftelse på mejl av oss. Det sker efter att avdelningen har accepterat dig som vikarie och uppdragets längd är avtalat mellan dig som vikarie, kunden och Vårdinsats.
Arbetstid.
Du får alltid ett schema från avdelningen innan uppdraget börjar.
Oftast börjar man uppdraget med ett dagpass för genomgång och inskolning. Det är viktigt att du på plats följer avdelningens regler kring pauser och viloperioder.
Alla inskolningspass avtalas på förhand så att du kan vara trygg med din inskolning på arbetsplatsen.
Du får ta gärna ta extra pass utöver ditt schema på avdelningen men kontakta din personalkonsulent hos oss för att avtala så att det håller sig inom ramen för arbetsmiljölagen i förhållande till övertid och viloperioder.
Du måste också få ett godkännande från avdelningschefen på plats när du tar extra pass.
Resa.
Hos Vårdinsats har du alltid resan betalt.
Du kan i samråd med din konsulent välja en aktuell resväg och avklara kostnaden i förväg för att därefter få reseersättningen i samband med nästkommande lön för aktuellt uppdrag.
Vårdinsats kan också bistå med att köpa flyg eller tåg/bussbiljett till uppdrag med längre reseavstånd. Övriga kostnader kring resor betalas då i efterhand i samband med nästkommande lön för aktuellt uppdrag.
Det är viktigt att du ser till och ha en giltig reseförsäkring innan du åker på uppdrag.
Boende.
Vårdinsats står för boendet för alla våra anställda. Vi strävar efter att alltid ha ett bra boende nära arbetsplatsen med tillgång till Wi-Fi.
Delat boende försöker vi undvika och vi gör vårt bästa för att du ska trivas på ditt boende.
Vi kan vara behjälpliga med att finna bostad i de fall där du önskar och ta med familjen på uppdraget.
I de fall där boendet inte ligger i närheten av arbetsplatsen så får du som anställd reda på det i förväg och eventuell reseersättning för resor till och från arbetsplatsen avtalas då.
Du som anställd får alltid ett informationsmejl innan du reser till arbetsplatsen där information om arbetsplats, skattekort, resa och boende framgår klart och tydlig.
Arbetskläder.
På de flesta uppdrag tillhandahålls arbetskläder av kunden på plats. I de fall där så inte sker så får du som anställd reda på det i förväg.
Kom gärna ihåg att all form av smycken, såsom handledsklockor och vigselring ska tas av när man arbetar.
Lön.
Hos Vårdinsats har vi en individuell lönesättning. Lönen utgår efter KS-tariffen (avtalslön kommunalt) eller Spekter-Tariff (avtalslön landsting) plus en bonus.
Storleken på din lön påverkas av flera faktorer, bland annat:
- Längd och typ av uppdrag
- OB-tillägg och övertid
- Nattarbete
Du för in dina arbetade timmar på din timlita via din profil på www.vardinsats.se, där har du hela tiden full översikt över din totala lön och alla dina tillägg under hela uppdragets längd.
Vårdinsats har löneutbetalning den 20. varje månad.
För att få undvika sen löneutbetalning är det viktigt att du ser till att din personliga profil på hemsidan är uppdaterad med din adress, svensk personnummer(alternativ norsk d-nummer)bankinfo och påskrivet arbetsavtal.
Tag gärna kontakt för mer info kring vilken lön du kan få när du jobbar via oss.
Skattekort.
- Första gången du arbetar i Norge måste du besöka ett skattekontor för att ansöka om D-nummer och skattekort.
- Ta med passkopia, arbetsavtal och orderbekräftelse. Tid måste bokas i förväg.
- Du kan boka tid här.
- Behandlingstiden är cirka 1–2 veckor.
- Återvändande vikarier kan skicka in en pappersansökan som finns på denna sida.
A1 blankett.
Kontakta Försäkringskassan innan du tar ett
uppdrag i Norge för att ansöka om en A1-blankett.
Mer information hittar du på Försäkringskassans hemsida.
Utdrag från belastningsregistret.
- Vid avdelningens begäran krävs ett utdrag ur belastningsregistret för att arbeta i Norge.
- Ansök här: Länk till belastningsregister i Sverige.
- Om du bor i Norge kan du ansöka med en blankett eller elektroniskt om du har norsk Bank-ID.
Försäkring.
- Vårdinsats täcker yrkesskadeförsäkring via KLP för skador på arbetsplatsen och som täcker även resor till och från arbetsplatsen.
- Se till att ha en giltig reseförsäkring innan du reser. Reseförsäkring ingår ofta i din hemförsäkring, så kontrollera detta i förväg.
Pension.
Vårdinsats erbjuder obligatorisk tjänstepension genom Duvi Pension.
Socialt stöd och nätverk.
- Möjlighet att träffa andra vikarier: Vi organiserar träffar och aktiviteter för dig som vill bygga ett socialt nätverk under din tid i Norge.
- Kultur och fritid: Vi erbjuder tips om lokala aktiviteter och utflykter nära din arbetsplats.
Utbildning och kompetensutveckling.
- Kurser och vidareutbildning: Vi hjälper dig hitta relevanta kurser eller vidareutbildningar om du vill utveckla din kompetens.
- Språkutbildning: Om du vill förbättra din norska erbjuder vi tips och resurser som kan underlätta.
Hälsa och välmående.
- Arbetsmiljö: Vi prioriterar en hälsosam arbetsmiljö och finns tillgängliga om du behöver hjälp med frågor om arbetsbelastning eller trivsel.
- Hälsovård: Om du behöver sjukvård i Norge hjälper vi dig att navigera i systemet.
För mer information och hjälp, kontakta oss gärna. Vi ser fram emot att hjälpa dig med ditt nästa äventyr i Norge!